26
februari 2013
791 84 FALUN
Vindkraftshearing
Vi, föreningen Rädda
fäbodmiljön i östra Sundborn från vindkraft (Rffv), föreslår att länsstyrelsen anordnar en
officiell hearing med Sundborn Vind AB, sakägarna samt övriga intresserade.
Hearingen bör ske under länsstyrelsen ordförandeskap, förslagsvis med ordföranden
i miljöprövningsdelegationen som
hearingens ordförande. Anledningarna
till detta förslag är många, nedan redovisas några av dem.
Sundborn
Vind AB (SVAB) har allt sedan början av tillståndsprocessen konsekvent vägrat
att kommunicera med sakägarna. Något samråd om det nu aktuella projektet har
inte ägt rum. Samrådet maj 2010 avsåg ett helt annat projekt med andra , mindre
verk och med annan lokalisering. Man har konsekvent vägrat att besvara de
flesta av sakägarnas mycket välmotiverade frågor om den nu aktuella
etableringen. Man har påstått att våra frågor finns besvarade i SVAB:s ansökan
med miljökonsekvensbeskrivning, vilket inte är sant. Man har inte levt upp till
miljöbalkens krav, varken till dess grundkrav eller specifika ”måsten”. Några
exempel.
v
Något samråd som miljöbalken föreskriver har
inte ägt rum. Vi tror att enda sättet att få SVAB att ställa upp på något som
skulle kunna likna ett samrådsmöte är genom en officiellt hållen hearing.
v
Några alternativa vindkraftslokaliseringar har
inte redovisats även om SVAB i ett mångordigt men helt irrelevant resonemang
försökt ge sken av en seriös studie av alternativa lokaliseringar. Det är
tydligt att SVAB tycks vilja övertyga tillståndsgivarna
om att för SVAB:s 10 vindkraftsverk
finns inga alternativ i hela Dalarna eller Sverige än just östra Sundborn.
v
Någon redovisning av de påstådda vindmätningarna
som visar hur det blåser över tiden har trots upprepade frågor inte kunnat redovisas.
Medelvinden gör föga upplysning om hur ofta man har att räkna med strömavbrott
p g a att det blåser för mycket eller för litet. Och vem garanterar strömtillförseln
när verken står stilla.
v
SVAB, som saknar ekonomiska, tekniska och
administrativa resurser för projektet, har inte velat eller kunnat svara på
frågor om sin affärsidé samt hur projektet skall finansieras och administreras.
SVAB har då
och då ställt ut garantier för natur, miljö, människors hälsa mm. Hur man avser
att hantera dessa garantier, när verkligheten avviker från den garanterade , har vi inte kunnat få
något svar på.
SVAB
har i olika sammanhang gjort påståenden i bl a tekniska/fysikaliska frågor. Så
t ex
v
påstår
SVAB att ”det är inte bevisat att lågfrekvent buller är skadligt för människan”
vilket det är.
v
påstår
SVAB att det finns stort stöd för vindkraftsetableringen i bygden, vilket de
flesta vet inte är sant.
v
påstår
SVAB att en fördubbling av ljudnivån inte är märkbar för det mänskliga örat,
vilket inte är sant.
v
hävdar
SVAB i ansökan att deras 10 verk skall generera 30 Mw och ge 96,8 Gwh/år. Det
förutsätter en faktisk verkningsgrad för verken, som är nästan dubbel så stor
som för dagens verk . Hur går det till?
Vi
förutsätter att länsstyrelsen före beslut tillser att SVAB genomför ett
formellt samråd enligt miljöbalkens intentioner och att länsstyrelsen låter sig
vara representerad på detta samråd. Vi tror att, som en komplettering till
ett formellt samråd, skulle en hearing
under länsstyrelsens ordförandeskap kunna utgöra ett värdefullt kompletterande
underlag för länsstyrelsens beslut i ansökningsfrågan. SVAB har mycket att
förklara.
För
föreningen Rädda fäbodmiljön i östra Sundborn från vindkraft
Rolf Kroon Viveka
Friberg Christina Sand Jan Sondén
Ordförande Styrelseledamot Styrelseledamot Styrelseledamot
Sakägare Sakägare Sakägare Sakägare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar